Пейзаж просто чудовий, але як сфотографувати?

Не так давно в газеті «Наш Прапор Перемоги» (Радивилів) була опублікована стаття про те, як робити «селфі», тобто як правильно займатися автофотопортретуванням, щоб це могло бути цікавим не тільки для себе. На другому місці після цього жанру на сторінках у соціальних мережах займають пейзажі. Але які ж вони здебільшого неколоритні, бляклі і композиційно недосконалі. Отож, спираючись на знання радивилівських фотохудожників, спинимося на темі, як фотографувати пейзажі. Причому використовувати можна й фотокамери смартфонів.

Більшу частину пейзажних знімків фотографи роблять у ясну та сонячну погоду, бо в дощ небагато знайдеш охочих висовувати ніс на вулицю. Але ж таки цікавіше для кінцевого результату проводити зйомку під час грози, вдосвіта чи надвечір або й навіть уночі. Рівень освітленості в таких ситуаціях буває цілком різним та непередбаченим, але знімки у вас можуть вийти досить цікавими.

Погана погода

Як не парадоксально, але чим більший дискомфорт, тим більше створюється моментів для знімання цікавих і нестандартних кадрів. Можливо, тому, що такі моменти побачити і пережити вдається далеко не кожному.

Різноманітні погодні умови створюють обстановку, яка дозволяє зробити ряд різних кадрів з однієї і тієї ж місцевості. Рівень освітленості в таких умовах буває різним, а необхідна витримка в деяких випадках може становити навіть декілька секунд. Це змушує обдумано та ретельно готуватися до зйомки, якщо, звісно, ви не з тих фотолюбителів, які вміють тільки натискати кнопку фотокамери, налаштованої на автоматичний режим параметрів. При більш творчому підході варто в першу чергу подбати про забезпечення нерухомості фотокамери.

Туман та мряка

Туман та ранковий серпанок повністю знебарвлюють будь-який пейзаж. Дрібні деталі губляться в перспективі, так само як і зникає відчуття об’ємності простору, у той же час більш віддалені об’єкти набувають більш світлого тону (таке явище відоме під назвою “повітряна перспектива”).

Найкраще робити зйомку в тумані на самому світанку, коли сонячні промені ще не встигли прогріти земну поверхню, а випаровування вологи ще не почалося. Такі умови найчастіше виникають навесні та восени. Якщо ви вибралися на зйомку ще до сходу сонця, то у вас буде можливість зняти пейзаж у м’яких пастельних тонах, коли перші ранкові промені починають проникати крізь товщу випарів або листя дерев і при цьому створюють неповторний світловий ефект.

Густий туман впливає на зйомку тим, що видимість обмежується лише кількома метрами і перетворює пейзаж на сіру монохромну масу, понад якою можна побачити лише дуже великі та високі об’єкти – крони дерев, куполи церкви. Але така картина не повинна вводити вас в оману, адже графічна простота туманних композицій дає можливість принести щось нове та незвичне у світ яскравих та чітких пейзажних кадрів. Щоб у вас вийшла гарна фотографія у тумані або серпанку, слід використати особливі властивості таких умов. Коли збираєтесь підкреслити ефект повітряної перспективи, потрібно буде скористатися телеоб’єктивом (ну це вже завдання не для всіх наших фотографів).

Це може бути річка або дорога, яка стає дедалі менш помітною в міру віддалення від місця зйомки і врешті-решт повністю губиться десь удалині. Довгофокусна оптика, яка стискає перспективу, робить такий ефект більш вираженим.

Роблячи зйомку в густому тумані, намагайтеся включити в кадр якийсь яскравий предмет або невелику споруду, наприклад, християнську фігуру при роздоріжжі або велосипедиста у червоній куртці, це дасть змогу зіграти на контрасті між чітким зображенням та розмитістю загального вигляду пейзажу.

Передураганна погода

Цікаві пейзажні кадри можна отримати у передураганних умовах, коли проблиски сонячних променів висвітлюють невеликі фрагменти «сцени» на фоні грозового неба. Такі моменти виникають не дуже часто і їх досить складно передбачити. В Іноді доведеться досить довго стояти з фотокамерою у руці, очікуючи перерви у грозі, але коли з’являться невеликі прогалини між хмарами, то освітлення в таких випадках може виявитися напрочуд особливим.

Більш сприятливими для зйомки можна вважати дні, коли нашарування хмар нерівномірне, а окремі клапті хмар, під дією вітру, швидко переміщуються по небу. В такі моменти один із освітлених проміжків між хмарами може опинитися саме над вашим об’єктом зйомки.

Щоб виокремити та підкреслити контрастність освітлення, можна скористатися нейтральним градієнтним фільтром та затемнити частину неба і таким чином виділите освітлені сонцем ділянки пейзажу.

Веселка

Кольори веселки можна підкреслити, якщо робити зйомку на темному фоні, тобто коли пагорби та грозове небо будуть виступати як чудовий задній план. Встановлення меншої витримки також дасть змогу підвищити насиченість відтінків, а веселку зробить більш помітною.

Блискавиця

Електричні розряди в атмосфері виникають, ясна річ, під час найгірших погодних умовах для фотозйомки, але коли творчо підійти до такої ситуації і відповідно підготуватися, то навіть за такої ситуації можна отримати чудові кадри.

Встановіть витримку на 8 – 10 секунд і переведіть фотокамеру в режим серії знімків. Після наведення камери в потрібному напрямку натисніть (для запуску серії знімків) на кнопку затвора і чекайте появи блискавки.

Ще спосіб. Переведіть камеру в режим M (мануальний) і виставте витримку на значення «Ручна витримка». Потім встановіть значення діафрагми в межах f/7– f/11. Значення ISO (чутливість) – 100 – 400. Після установки камери в потрібному напрямку натискайте на кнопку затвора і чекайте так 1–2 хвилини. Потім відпускаєте кнопку. Повторюйте так, поки не вийде знімок, який вас задовольнить.

Річки та водоспади

Чудові об’єкти для зйомки при недостатній освітленості – потоки води. Це викликано тим, що довга витримка дає можливість перетворити зображення води у розмитий ореол, при цьому досить добре передає відчуття руху, на відміну віз зйомки об’єктів при короткій експозиції. Відразу виникає запитання, а наскільки коротким має бути значення витримки? Насамперед це залежить від кількості води та швидкості її руху. Починати можна зйомку, використовуючи витримку 1 сек. Проте не завадить і зробити ряд експериментів з витримками 5 сек., 10 сек., 30 сек., а деколи навіть і більше, це дасть вам можливість зробити ваші світлини досить цікавими. Перебуваючи в лісі або в затіненій місцевості, можна обмежитися витримкою 1 сек., при цьому встановивши значення діафрагми в межах f/11 – f/22. На початку або наприкінці дня, а також при наявності щільної хмарності можна проводити зйомку і на більш тривалих значеннях експозиції.

Проводячи зйомку річок або струмків, намагайтеся завжди включити в кадр якийсь статичний елемент, який дасть змогу підкреслити рух потоку води. Особливо ефектно будуть виглядати камені, повалені стовбури дерев, що виступають із води. Знімаючи водоспади, навіть ті, що біля невеликих гребель, обов’язково відійдіть на декілька кроків назад або скористайтеся широкутним об’єктивом, який дасть можливість включити у кадр оточуючий ландшафт.

Ліс

У більшості випадків рівень освітленості у лісі невисокий. Навіть у яскравий сонячний день при зйомці в лісі у деяких випадках доведеться застосувати витримку 1 сек. і навіть більше.

Найкраще знімати ліс восени, коли листя починає змінювати свої зелені кольори на різноманітні відтінки жовтого, червоного, пурпурового. Але і в середині літа колорит лісу і трав та квітів на галявинах мають свою неповторність. Проводити зйомку в лісі краще в похмуру погоду, адже розсіяне світло не створює зайвого контрасту, а самі кольори робить більш насиченими.

Типові помилки пейзажних знімків

Коли новачок у фотосправі порівнює свої роботи зі знімками професіоналів, вони, його роботи, виглядають похмурими, тьмяними. У більшості випадків так стається через неправильне освітлення «сцени».

Ваш задум і навіть прекрасне освітлення не матимуть ніякого значення, коли камера не сфокусована на потрібний об’єкт або він став розмитим через тремтіння камери. Одна з основних причин такої невдачі – надмірна довіра початківців до автофокуса (ви дозволяєте камері вибрати точку/множину точок, на якій зосередитися). Проте часом система автофокусування камери буде націлена на предмет позаду чи попереду об’єкта зйомки.

Чи не найпоширеніша помилка фотографів соцмереж – «завал» горизонту на пейзажному фото. Якщо це не зроблено з якоюсь художньою метою, то такі знімки виглядають неоковирно. Якщо ви фотографуєте з рук (а так буває майже завжди), то зверніть увагу на горизонт у вічку видошукача. Якщо помилку таки допущено, то її легко виправити у більшості програм для редагування. Якщо в кадр потрапили й будівлі, то вони так само не повинні нахилятися в сторону.

Різні камери «виробляють» різні рівні «шуму»: якщо його занадто багато на фото, воно виглядатиме нерізким. Коли ви вже тестували можливості вашої камери, то знаєте, наскільки можна підвищити ISO (чутливість), перш ніж зображення стане занадто шумним.

Ще деякі помилки виявляються після редагування фото: даються взнаки надмірне підвищення різкості зображення, занадто відчутний контраст, перенасиченість кольорів, занадто знижений рівень «шуму». Тут уже все залежить від чуття міри фотографа: те, що йому здається прийнятним, глядач може розцінити як прояв несмаку.

Нарешті, добре кадрування має сильний вплив на якість світлини. Коли навколо головного об’єкта зйомки скупчене другорядне і несуттєве, то можна втратити основне. З іншого боку, якщо не вносити до пейзажного знімка довколишніх деталей (а це можуть бути люди, тварини, птахи), то таке фото втратить виразність.

Серед радивилівських фотографів цікаві пейзажні фото публікують у соцмережах Володимир Ящук, Тарас Підгірняк, Олексій Кухарук, Віталій Левценюк,  Володимир Шатковський, Юрій Іваськевич, Володимир Серафимов та інші.

Для ілюстрування використані фото Володимира ЯЩУКА (м.Радивилів).

Редактор

головний редактор Радивилів.info

You may also like...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.